Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MK

Já celkem chápu, že to jitří emoce. Jenomže se obávám, že těm, kterých se to týká, těm to je jedno.

Popravdě, kdyby Romům záleželo na nějakém památníku, tak za těch 30 let již dávno vybrali dostatek peněz mezi sebou na jeho výstavbu.

Jenomže, zkušenost z Valašského Meziříčí. V den, kdy je výplata sociálních dávek se naplní herny, u nás především spodní Bonver, Hills, Tágo a Červeňák, který se zaplní Romy, kteří tam pak několik dní vysedávají, hrají automaty. Když jim dojdou peníze, tak tam chodí a okrádají hosty. Markantní to je zvláště v Červeňáku, což je Bonver na Zašovské ulici v blízkosti domu Hrůzy, jak se říká paneláku se sociálními byty, kde jsou převážně Romové. Neustále tam zasahuje státní a městská policie.Některé herny si právě kvůli Romům najímají na noc pracovníky bezpečnostních služeb, protože nemohou zakázat Romům vstup, to by byla diskriminace, že?

Tohle si Terezo klidně můžete ověřit přímo na místě.

Z těch Rómů, kteří žijí ve ValMezu, jich pracuje tolik, že by se dali spočítat na prstech jedné ruky a to za situace, kdy Onsemi, PWO, Unitools, Schott. Cabot, Brose a další firmy neustále hledají zaměstnance i na nekvalifikované pozice.

A ValMez není výjimkou.

Když se místních Romů zeptáte na tábor v Letech, tak nikdo z nich nebude vědět o čem mluvíte, ale každý z nich bude vědět, kdy chodí peníze ze sociálky a na co mají nárok. Možná jeden bude vědět a to PhDr. Peter Tulia, který ví vše o dotacích a jak je získat.

A to je i problém, proč tolika lidem vadí ten výkup za ty peníze a památník. Popravdě, neměli by chtít nejdříve sami Romové a ostatním ukázat, že nejsou takoví?

22 0
možnosti
TJ

Po pravdě, pane Kavko, odpověď na vaši závěrečnou otázku zní "ne". Je o tom celý ten článek, nebudu zde spekulovat o tom, proč jste to nezaregistroval.

0 4
možnosti
MZ

Pokud bych na to nahlížel stejnou optikou, musela by se zavřít Resselova ulice. Místo, kde padli hrdinové. Je snad důstojné, aby před takovym místem jezdily desítky tisíc aut denně, zamorovali splodinami a hlukem? Není. Dtto v Holešovičkách.

Přesto, mají myslím důstojny pomník,památník a muzeum uvnitř kostela/sloup a s tou ulici jsme se nějak smířili. Také mi vadí, když mi při zapalování svíček smrdi pod nos auta.

Ale chápu také, ze dát miliardu za zahloubení pod zem je blbost (bylo by více a technický by asi ani nešlo). Že je lepší tu miliardu/pul investovat do zivych. Těm mrtvým postavit pomník a nenuceně si je připomínat. Kdo byl nenuceně Letech? Krom pár politiku, neziskovék, bez mediálního humbuku kolem?

4 0
možnosti
TJ

Prasečák není totéž, pane Zákoucký. Tak jednoduché to je. Prasečák není totéž.

3 1
možnosti
PK

Z jednoho dnešního blogu:

8. března 1944 bylo v plynových komorách v Osvětimi zavražděno 3791 vězňů z rodinného tábora československých Židů. Tento počet obětí uvádí Danuta Czech, Miroslav Kárný uvádí 3792 osob. Byla to největší hromadná poprava československých občanů spáchaná za šest let německé okupace. Ani letos se naši veřejní činitelé tímto tragickým výročím nezabývají, nikdo se nezúčastní žádné pietní vzpomínky na místě hrozného masakru československých občan

Co dodat ....

10 1
možnosti
Foto

V zásadě je v dění okolo bývalého tábora a vepřína v Letech oboustranně uplatňován princip kolektivní viny, což je špatně. A právě proto vzbuzuje tolik negativních emocí.

Tak jako schopný a pracovitý pan Banga nemůže být zodpovědný za vychytralého flákače Ferka, a je tedy krajně nefér mu Ferka předhazovat, nemohou být dnešní daňoví poplatníci (resp. občané současné ČR, bez ohledu na etnikum) zodpovědní za zvěrstva, jichž se za války dopouštěla konkrétní individua (zde zodpovídal jistý Janovský), protože k tomu dostala příležitost. Tuto příležitost jim nedal nikdo z nás, daňových poplatníků, nýbrž konkrétní osoby, patrně dávno mrtvé.

Proto není divu, že se dnes žijící lidé vůči osočování ve smyslu "Koukejte, co jste vy Češi za zrůdy, v táboře umírali Romové a ještě tam postavíte prasečák!" ohrazují. Zvláště když až donedávna nejspíš drtivá většina vůbec netušila, co se kdysi v Letech vlastně dělo, a že je tam nějaký vepřín, který nevoní (pochopitelně).

Proč by dnešní obyvatelé ČR (opět bez ohledu na národnost) měli platit za něco, co nezpůsobili, a de facto soukromé firmě, která krachuje? Jediný, kdo na tom vydělá, totiž bude majitel vepřína, Romové nedostanou ani "Ň", byť by jim těch půl miliardy mohlo prospět (pokud by ty peníze někdo neprošustroval na nesmysly).

JInou věcí jsou ovšem nechutné reakce mnohých diskutujících. S těmi však výkup vepřína nic neudělá, naopak je s vysokou pravděpodobností poňoukne k ještě horšímu chování, které povede k dalšímu prohlubování příkopů.

No Romům to nic pozitivního nepřinese, jako obvykle. A to proto, že celé proromské snažení už dlouhá léta chybně staví na zdůrazňování jejich odlišností a specifických potřeb (ve smyslu multi-kulti), místo aby stavělo na tom, co nás všechny spojuje. A tábor v Letech to rozhodně není.

12 0
možnosti
TJ

Ne že bychom spolu souhlasily, ale díky za ten racionální náhled!

1 0
možnosti
Foto

Je zajímavé, že historici i profesor Rataj, který založil Cikánské muzeum popisuje Lety úplně jinak než údajní svědci Tábor byl založen dne 2. března 1939 na místě, kde byly za první republiky ubytovani dělníci pracující na stavbě silnice a byl určen jako pracovní a měl převychovávat“ k návykům trvalé práce „osoby práce se štítící“, tj. tuláky (dnešní terminologií bezdomovce), žebráky, kočovníky, podvodné podomní prodejce, nikdy nepracující kriminálně závadové osoby z povolání apod. Cikáni tvořili asi 10–25 % internovaných. Tábor v Letech s převahou etnicky cikánského obyvatelstva byl v provozu jeden rok (od 2. 8 1942 do 6. 8. 1943). Pak byl spálen v důsledku tyfu a jeho provoz byl ukončen. Takže by v provozu 4 roky.

4 0
možnosti
JU

Myslím, že v tomto kontextu je celkem jedno, jací jsou Romové etnikum, zda jsou problémoví nebo ne a vlastně je jedno, zda v tom táboře umírali Romové nebo někdo jiný. Asi se shodneme na tom, že nebyl dobrý nápad tam ten vepřín vůbec stavět, byť tedy do areálu bývalého tábora zasahoval zcela nepatrnou částí a ne, jak nám lže pan Růžička devíti desetinami. Výkup a zbourání již existujícího vepřína je nicméně velmi mírně řečeno hloupé. A to z mnoha důvodů. Za prvé...těm lidem to životy bohužel nevrátí, za druhé tam lidé, kteří v táboře zemřeli, nejsou pochovaní, pietní místo může být kdekoliv jinde a ničemu (zdůrazňuji NIČEMU) to nevadí, za třetí tam pěkný památník už roky stojí (pořád je to málo, co?), za čtvrté pamětníků už příliš mnoho nežije, takže se jich to ani nemůže příliš dotýkat, za páté...než s tímto pseudoproblémem přišel pan Polansky někdy v roce 1995, nikoho vepřín nezajímal a romští aktivisté, kteří později bojovali za jeho zbourání neměli o ničem ani tušení, ani současný památník není příliš navštěvovaný, nepočítám-li politiky, aktivisty a školní výlety, které k památníku jezdí jaksi povinně. Za šesté...podobných míst, kde někdo trpěl a umíral je po republice mnoho, nikde ovšem nedělají takové cavyky, protože to politicky není výhodné, za sedmé...jak již bylo řečeno, tábor se s vepřínem kryje jen nepatrnou částí, každý má možnost si polohu dohledat, se osmé...cena objektu je nadhodnocena a je příliš vysoká na to, že zbourání nikomu nic dobrého nepřinese, nemá to žádný jiný než symbolický význam. A já společnost žádám...nehrejme si na symboly...Pokud nadřadíme symboly zdravému rozumu a racionálnímu přístupu, stává se z nás sekta.To sekty uctívají něco, co nemá žádný přínos a čemuž je význam dodán uměle, ale o to více si takovouto modlu považují. A od toho už je jen krůček k fanatismu.

16 0
možnosti
TJ

Inu... že ten vepřín ničemu nevadí? Věru bych ho chtěla vidět u lidické louky. Tam by se ukázalo, jak moc nevadí.

A k těm symbolům - inu, člověk je tvor symbolů. Proboha, dodneška házíme po novomanželích rýži pro štěstí, ačkoliv VÍME, že jestli rozfrcáme kilovku, nebo dvě, na statistikách rozvodovosti nic nezmění. V autech troubíme, jak kdyby zejtra nebylo - víte proč? Protože hluk zahání zlé duchy. Víra zmizela, symbol přetrval.

Žijeme a definujeme se rituály. Strašně rádi si namlouváme, že jsme racionální, ale nejsme. A říkat "já to tak nechci" je zhruba jako říkat "já bych rád žil v paralelní realitě". Já vám v žádném případě nehodlám bránit to přání vyslovit, ale jeho marnost byste si uvědomit myslím měl.

1 1
možnosti
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4937x
"Promiňte slečny, tancovat nebudu, chci o samotě přemýšlet a věnovat se sebevzdělání. Ženy jsou nepřítelkyně moudrosti." Paní Dynderová se vmísila do rozmluvy: "Vyslovil jste odvážnou myšlenku, pane Kebrle. Já s vámi nesouhlasím, ale chci s vámi diskutovat, jakmile složím prádlo." (Karel Poláček)

Seznam rubrik